Duhanska industrija i industrija nikotinskih proizvoda našli su nove žrtve kojima će prodavati ovisnost – mlade i djecu. Posebno su ranjiva populacija mlađi tinejdžeri, 11-15 godina. Svjetska zdravstvena organizacija je objavila izvještaj u maju 2024. kako nikotinska i duhanska industrija čini svoje proizvode privlačnim i dostupnim mladim ljudima kako bi stekli novu klijentelu.
Izvještaj SZO: 37 miliona djece 13-15 godina puši
U izvještaju SZO se navodi da su procjene kako na globalnom nivou 37 miliona djece u dobi od 13 do 15 godina puši, a u mnogim zemljama stopa korištenja e-cigareta među adolescentima premašuje stopu odraslih.
U Evropskoj regiji SZOa, 20% anketiranih 15-godišnjaka izjavilo je da su koristili u posljednjih 30 dana e-cigarete.
Uprkos značajnom napretku u smanjenju upotrebe duhana, pojava e-cigareta i drugih novih duhanskih i nikotinskih proizvoda predstavlja ozbiljnu prijetnju mladima i kontroli duhana. Studije pokazuju da upotreba e-cigareta povećava upotrebu konvencionalnih cigareta, naročito među mladima nepušačima, za gotovo tri puta.
Kako to mladi kreću na e-cigarete i vape proizvode?
Kako bi nastavila ostvarivati milijarde dolara prihoda, duhanska industrija mora svake godine zamijeniti milione kupaca koji umiru i one koji prestanu pušiti. Kako bi postigla ovaj cilj, radi na stvaranju okruženja koje promiče prihvaćanje njenih proizvoda među sljedećom generacijom, uključujući slabe propise kako bi se osiguralo da su njeni proizvodi dostupni i pristupačni. Industrija također razvija proizvode i taktike oglašavanja koje privlače djecu i adolescente, dopirući do njih putem društvenih medija i platformi za streaming.
Proizvodi kao što su elektroničke cigarete i nikotinske vrećice sve su popularniji među mladima. Procjenjuje se da je 12,5% adolescenata u evropskoj regiji SZO koristilo e-cigarete u 2022. u poređenju s 2% odraslih.
Prema izvještaju, u nekim zemljama regije stope korištenja e-cigareta među školskom djecom su 2-3 puta veće od stopa pušenja cigareta.
Ovi proizvodi su često simpatično dizajnirani, kao igračke, a promotori ih reklamiraju kao „manje štetne od cigareta”. Također, ovi proizvodi su privlačni i zbog toga što često imaju neku aromu. I zaista, ovi proizvodi jesu manje štetni od pravih cigareta i cigara i mogu doprinijeti i smanjenju pušenja. U meta studiji koju je proveo Cochrane, koja je uključivala 88 studija na ukupno preko 27 ooo učesnika, pokazano je kako postoje dokazi s visokom sigurnošću da elektronske cigarete s nikotinom povećavaju stope prestanka pušenja u usporedbi s NRT terapijom.
Međutim, problem je kada se ovi podaci čitaju i predstavljaju pogrešno – u ušima mnogih ovo bi značilo kako su e-cigarete sasvim ok jer su manje štetne od cigareta i cigara.
Najvažnije je jasno reći kako ovo nisu proizvodi za mlade i trebali bi mladima – maloljetnicima biti zabranjeni isto kao duhanski proizvodi i strogo regulisani.
Ali događa se da umjesto da ovi proizvodi služe dugogodišnjim pušačima za odvikavanje, oni rade upravo suprotno – služe za navikavanje mladih.
Nije zanemarivo ni to da su istraživanja pokazala kako su arome e-cigareta jako toksične, pogotovo kada se arome miješaju, čak i one koje ne sadrže nikotin.
Ove industrije nastavljaju plasirati svoje proizvode mladima s primamljivim okusima poput slatkiša i voća. Istraživanje u Sjedinjenim Američkim Državama pokazalo je da bi više od 70% mladih korisnika e-cigareta prestalo pušiti da su proizvodi dostupni samo s okusom duhana.
„Ove industrije namjerno dizajniraju proizvode i koriste marketinške strategije koje su direktno primamljive djeci“, rekao je dr. Ruediger Krech, direktor Svjetske zdravstvene organizacije za promociju zdravlja. „Korištenje okusa prilagođenih djeci poput šećerne vune i žvakaće gume, u kombinaciji s elegantnim i šarenim dizajnom koji podsjeća na igračke, očit je pokušaj stvaranja ovisnosti mladih o tim štetnim proizvodima.”
Ovakve obmanjujuće taktike naglašavaju hitnost potrebe usvajanja strožih propisa koji bi zaštitili mlade ljude od doživotne štetne ovisnosti, navodi se u press-release SZO-a.
Industrija mladima namjerno prodaje smrtonosnu ovisnost, stoga je potrebno da se poziva vlade i zajednicu za kontrolu duhana da zaštite sadašnje i buduće generacije i da duhansku industriju smatraju odgovornom za štetu koju uzrokuje.
31. maj se obilježava kao Svjetski dan bez duhana.
Napomena: naslovna ilustracija je generisana pomoću alata umjetne inteligencije