Oni koji nešto čitaju o nuklearnoj fuziji znaju šta je tokamak – uređaj “oblika amerilčke krofne” u kojem se kreće ionizirani gas tj. plazma, đavolski zagrijana kako bi se nukleusi hidrogena mogli spajati u teže nukleuse. Međutim, tokamak – krotitelji plazme ne daju baš rezultate kakve naučnici očekuju, pa je čovječanstvo još daleko od dobivanja fuzione energije.
Međutim, u Njemačkoj su napravili ponešto drugačiju komoru za “kroćenje plazme” – stelarator. Mašina vrijedna milijardu dolara se zove Wendelstein 7-X (W7-X). Unutar ovog prstena, širine 16 m, nalazi se 50 magnetnih navoja, svaki ima po 6 tona.
Izvana, stelarator izgleda vrlo čudno – izgleda kao neuređeni skup dijelova nabacanih po ogromnom metalnom prstenu, tj. izgleda ovako:
image source: Science
Iznutra, kada se prikažu samo navoji superprovodnih magneta (to se tako kod nas kaže?), cijela stvar izgleda nešto sličnije tokamaku:
Izvor: Science
Cijela bit tokamaka i stelaratora jeste da to budu dovoljno izdržljivi kontejneri za gas zagrijan na preko 100 miliona stepeni jer se na takvim temperaturama elektroni odvajuju od atoma, te ostaju čista jezgra atoma (tj. protoni hidrogena) koji se mogu stapati i teža. Oblik torusa unutar ovih magnetnih “kaveza za plazmu” omogućava kontinuirano kretanje plazme. Ali, ovaj oblik ima jednu manu – kod planarnog torusa magnetno polje je jače u unutrašnjosti torusa, a slabije na rubovima, te čestice plazme često udaraju u zidove jer “pobjegnu” magnetnom polju.
Stelaratori i tokamak “uvrću” – zapravo plazma “teče” tako da jezgre koje su u jednom trenutku bile dalje od centra u idućem budu bliže te se tako poništava slabljenje magnetnog polja prema vani. Međutim, tokamak je bio nešto bolji u držanju plazme. Prvi tokamak je izgrađen 1956. na Hациональный исследовательский центр “Курчатовский Институт”u SSSR, a prvi stelarator 1951. na Princetonu, SAD.
Stelaratori prave dosta smetnji u protoku plazme, koji postaje manje “gladak”, dok kod tokamaka postoji opasnost da se protok plazme u nekom trenutku smanji ili da dođe do manjih prekida u protoku (plazma “promuca”, “kašlje”) što može dovesti do oštećenja reaktora. Kod stelaratora se ovo ne događa.
Eh, sad, nije da su naučnici u Njemačkoj napravili nešto skroz novo – veliki stelarator postoji u Japanu (LHD – Large Helical Device), ali su ga unaprijedili – Jürgen Nührenberg i Allen Boozer sa Max Planck Institute for Plasma Physics (IPP) su optimizirali dizajn stelaratora kreiravši kvazisimetrično polje.
Kreiranje ove mašine je trajalo 19 godina, ali se naučnici nadaju da će ovako kompleksan dizajn uspjeti obezbijediti kvalitetan magnetski kavez za plazmu.
Svaka komponenta ovog uređaja je morala biti napravljena sa milimetarskom preciznošću. Valjda su Nijemci talentovani za to:
Image credit: IPP/Wolgang Pilser
Idući korak nakon ITER jeste ogledni reaktor DEMO. Da li će DEMO imati tokamak ili stelarator, još nije jasno, ali stručnjaci kažu da bi nakon pojave W7-X to ipak mogao biti prije stelarator.
Jelena Kalinić, diplomirani biolog, MA komparativne književnosti naučna
i zdravstvena novinarka, novinarka i naučni komunikator, posjeduje WHO infodemic manager certifikat i Health metrics Study design & Evidence based medicine trening. Dobitnica EurekaAlert (AAAS) Felowship 2020. za naučne novinare. Short -runner, drugo mjesto u izboru za European Science journalist of the year za 2022. godinu. Internews Health Journalism Ambassador za 2022.
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Saglasnost sa ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj veb lokaciji. Nepristanak ili povlačenje saglasnosti može negativno uticati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalno
Uvijek aktivan
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korišćenja određene usluge koju izričito zahteva pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu obavljanja prenosa komunikacije preko elektronske komunikacione mreže.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na veb lokaciji ili na nekoliko veb lokacija u slične marketinške svrhe.
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Saglasnost sa ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj veb lokaciji. Nepristanak ili povlačenje saglasnosti može negativno uticati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalno
Uvijek aktivan
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korišćenja određene usluge koju izričito zahteva pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu obavljanja prenosa komunikacije preko elektronske komunikacione mreže.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na veb lokaciji ili na nekoliko veb lokacija u slične marketinške svrhe.