Provedeš godine u spremanju i polaganju ispita, dok skupljaš korisne i beskorisne informacije, dok ne stekneš diplomu kao potvrdu svog novog identiteta. Kad tu diplomu konačno držiš u ruci, započinje novo poglavlje života: susret s realnošću tržišta.

Kratko traje euforija koju hraniš čestitkama i lajkovima na društvenim mrežama. Ako već nemaš sponzora ili poslodavca, slijedi novi ispit na kom se ne može prepisivati. Pitanje je jednostavno: koliko poslodavcu, a time i tebi, vrijedi tvoje znanje u ovom trenutku?

Sigurno već razmišljaš o onome što su ti govorili: samo ti završi škole, i sva vrata će ti biti otvorena.

Možda te „gađaju” i reklame sa obećanjem remote poslova, pasivnih zarada i virtualnih poslodavaca.
Uvijek se možeš osloniti na podršku roditelja, prijatelja ili kolega – pa makar kad kreneš negdje vani tražiti posao za koji ti diploma i tako nije trebala.

Bilo je čudnih šala o odljevu mozgova, bude političkih pamfleta o budućnosti mladih i vrijednosti nataliteta – ali kad sjedneš sa diplomom, svojim znanjem i sposobnostima – dobro će ti doći da naučiš nešto i o ekonomiji znanja.

Neće biti lakše ni za par godina, ako nađeš posao sa šefom koji tvoju diplomu ne cijeni ili sa kolegama koji su učili iz iskustva i ne zanima ih niti tvoja teorija niti tvoje znanje. Čak i ako radiš po projektima ili sa klijentima, tvoja diploma vrijedi upravo onoliko koliko vrijednosti tvoje znanje donese njima i koliko od toga su oni spremni da plate.

Koliko vrijedi znanje koje stekneš obrazovanjem?

Sigurno te zanima kako unovčiti svoje znanje, pogotovo ako nemaš novca za investiranje. Ekonomski zakoni kažu da sve vrijedi onoliko koliko će neko biti spreman da to plati. To pravilo važi i za znanje, odnosno usluge i proizvode bazirane na znanju.

Kad znaš koliko informacija i sadržaja možeš besplatno naći na internetu ili kopirati od drugih, jasno je da za takvu vrstu znanja niko neće biti spreman ništa da plati. Ipak, kad pogledaš pokazatelje, jasno je da tržište online edukacija na globalnom nivou raste po godišnjoj stopi od 28%.

ekonomija znanja 1

Izvor: Digital education market

Predviđa se da će prihodi od online edukacija dostići 65,17 milijardi dolara u narednih 5 godina (Statista).

ekonomija znanja 2

Izvor: Statista

Svijet se neprestano mijenja, tehnologija napreduje, a s njom i načini na koje možemo monetizirati svoje vještine i znanje. Nikada nisu bile lakše dostupne različite platforme i alati nego danas. Ipak, mnogima je i dalje lakše raditi kompromise, pristaju na nepovoljne uvjete na poslu ili sa zahtjevnim klijentima, nego da na tržištu ostvare prihode od svog znanja.

Prvi način je da se zaposliš ili ponudiš usluge – odnosno da prodaš svoje vrijeme. Takva zarada će biti ograničena tvojim kapacitetom i sposobnostima, ili visinom prihoda koji možeš tako zaraditi.

Koliko se može zaraditi od znanja?

Najčešći način je zarađivanje kod poslodavaca ili pružanjem usluga zasnovanih na ekspertizi i iskustvu (savjetovanja, podučavanja, ili mentoriranja). U tom slučaju, mogućnost zarade je ograničene tvojim vremenom ili prisustvom.

Idealni način zarade u ekonomiji znanja je kroz – pasivne prihode. Iskustva govore da znanje može donijeti prihode više od prosjeka, jer digitalna ekonomija pruža mogućnost da više puta naplatiš istu uslugu i da kreiraš vrijednost čak i bez tvog fizičkog prisustva.

U digitalnoj ekonomiji i virtualom okruženju različiti su načini za stvaranje pasivnih prihoda zasnovanih na znanju, ali to će biti tema za poseban tekst.
Možeš li svojim znanjem ostvariti pasivne prihode?

Odgovor na ovo pitanje ovisi o tome koliko je osoba stručna i sposobna da tu stručnost dokaže.

Kako to provjeriti? 

  1. Imaš li određeno znanje, potkrijepljeno relevantnim dokazima poput diploma, certifikata ili povratnih informacija, u obliku recenzija ili preporuka? 
  2. Možeš li objasniti svoje znanje nekome ko nije upućen u tvoju struku?
  3. Znaš li argumentirati svoje stavove ako se ne slažeš sa stručnjakom iz tvoje oblasti?

Ako je jedan odgovor na ova pitanja negativan, to ukazuje na potrebu za dalje učiš i povećavaš sposobnosti i mogućnosti da znanje (bolje) unovčiš. Međutim, ako je odgovor na sva prethodna pitanja pozitivan, to sugerira solidnu osnovu za daljnje napredovanje i potencijal za povećanje prihoda.

Koliko na tržištu vrijedi tvoje znanje?

Piramida vrijednosti znanja Misija moguće

Piramida vrijednosti znanja/izvor: Misija Moguće

Piramida je sažeti prikaz potencijala zarade ovisno o vrsti i dostupnosti tvog znanja potencijalnim klijentima naspram tržišne ponude i tražnje. Što to znači? Znanje i ideje koje nosiš u glavi nisu na tržištu, a i ponuda je puno veća od tražnje. Nadasve, dobre ideje su posvuda, i potpuno su besplatne! Idejama i znanju koje držiš u svojoj glavi to je jaka konkurencija.

Pisanje životopisa, motivacionog pisma i prijava može biti prvi korak da se to znanje ponudi tržištu, ali će i kapacitet takve zarade biti ograničen – tvojim vremenom, kapacitetom i energijom.

Naredni besplatan korak u tome može biti kreiranje digitalnih sadržaja, a dijeljenjem tih sadržaja na društvenim mrežama, pisanjem bloga ili kroz kreiranje edukacija možeš ući u konkurenciju sa svim ostalim (netraženim) savjetima koji su javno dostupni. 

U ovoj zoni ekonomije znanja nalaziš se i u konkurenciji sa zabavljačima, profesionalnim medijima i influencerima. Ekonomska dimenzija netraženih savjeta kaže da je ponuda neograničena (jer AI može producirati upravo toliko ovakvih sadržaja), a tražnja ne postoji (zato se i zovu NEtraženi). Zato je njihova tržišna cijena blizu nuli ili čak u minusu (znači od njih može biti više štete nego koristi).
Važno upozorenje: Zadržavanjem u zoni netraženih savjeta lako se umaraš, a česti su i hejterski komentari i virtualno nasilje.

Kako svoje znanje bolje unovčiti? Pružanjem informacija, zanimljivosti i zabave

Sebi ćeš povećati šanse da bolje zaradiš ako vladaš temom ili kad imaš smisla za humor, ili ako znaš obraditi zanimljive, korisne ili zabavne informacije. Zaradu ostvaruješ zahvaljujući sponzorima koji će ti plaćati za pažnju publike koju osvojiš. Konkurencija je jaka: svi mediji, influenceri i fiziološke potrebe, poput spavanja, koje traže vrijeme tvoje publike.

Pažnja! Kad pokušavaš slijediti trendove i pobijediti algoritme, sigurno je izgaranje. Usput, može se desiti da moraš birati između neodoljive ponude sponzora i tvojih temeljnih vrijednosti. 

Monetiziraj svoje znanje odgovarajući na postojeća pitanja

Tvoje znanje i ideje postaju puno korisniji nego u prethodnim primjerima ako si u stanju odgovoriti na postojeća pitanja. Kad razumiješ SEO, lakše ćeš ta pitanja pronaći. Kad pokažeš da nešto znaš, mnogi će biti spremni da te plate da njima odgovoriš na njihova pitanja. 

Konkurencija je sve manja što je pitanje specifičnije, što je tvoje znanje dublje, i što si bolje u stanju da to znanje komuniciraš. Potražnja za ovakvim znanjem nikad neće nestati, jer problem nije u nedostatku informacija, nego u višku i zagušenosti.

Najbrži način da unovčiš svoje znanje su rješenja trenutnih problema

Znaš kako najbolje napraviti plan objava za društvene medije? Razumiješ kako se pišu projektne aplikacije? Jasan ti je proces od ideje do objave eBooka? Piši o tome, napravi template, tutorijale ili pdf uputstva. Nešto ćeš dati besplatno, a nešto ćeš naplatiti. Dodatno ćeš sebi otvoriti vrata za dodatni angažman.

Što je teže, konkurencija je sve manja. Puno toga je dostupno besplatno, ali uvijek ima šanse da doneseš nešto originalno, neki trik koji samo ti znaš, ili da na svoj način uradiš neki zadatak. 

Ono što dobro znaš, neće ti biti teško. Zato biraj teme, procese i načine koji su tebi laki. Ako ih olakšaš i drugima, radije će platiti za tvoju pomoć i tvoje rješenje.

Lijepo je to što ne ovisiš o tuđoj dobroj volji jer znaš što je tvoj dio posla i na koji problem se odnosi tvoje rješenje. Loša strana je to što o svemu treba dobro komunicirati, kako bi svi koji rade s tobom imali isto razumijevanje i usklađena očekivanja. 

Ako za rješavanje problema koristiš vlastito vrijeme, odnosno ako moraš biti prisutan/a (uživo ili online), rizik je vezan za tvoj kapacitet i tvoju spremnost. Ako odgovore pretvaraš u proizvode (aplikacije ili online sadržaji), preporučljivo je tražiti savjet stručnjaka za zaštitu intelektualnog vlasništva.

Kako dugoročno osigurati bolje zarade koristeći svoje znanje i ideje

Možda ti se desi da na internetu pronađeš glupost, netačne informacije ili manipulacije i želiš drugima pomoći da to shvate? Ponekad znaš da se nešto promijenilo ili znaš drugu stranu priče? Možeš čak predvidjeti naredna pitanja i ponuditi odgovore zahvaljujući svom iskustvu, znanju i struci?

Ako si u stanju ponuditi nove perspektive, pomoći drugima da stiču nova znanja ili riješe buduće probleme, to bi mogao biti najvrijedniji način da monetiziraš svoje znanje.

Ako znaš provjeriti tačnost i pouzdanost informacija, povezati detalje i pomoći da se provjeri ono što (netačno i nepouzdano) kreira umjetna inteligencija – imaš najbolje šanse da dobro živiš od svoga znanja! Vještine koje, u tom slučaju moraš razviti su hrabrost, samosvjesnost i sposobnost prosudbe. 

Šteta bi bilo da te autocenzura i sumnja u vlastito znanje spriječe da svoje znanje predstaviš tržištu. Ako si u stanju podnijeti i da nekad nisi u pravu, da ne znaš i testiraš, tvoje sposobnost učenja će te dovesti među najbolje na svijetu. Upravo zato što je ovaj način pretvaranja znanja u novac tako zahjevan, konkurencija je mala i potencijal zarade praktično neograničen.

Naravno, moraš biti svjesna da vidljivost ima i svoje rizike, pa tako i tvoje znanje i javni stavovi mogu izazvati nasilje, ružne komentare ili prijetnje. Rizike ćeš podnositi lakše kad svoje znanje učvrstiš i ako imaš podršku za svoje učenje i širenje znanja.

Kako najsigurnije napredovati i zarađivati bolje od svog znanja?

Najskuplja cijena koju možeš naplatiti za svoje znanje će biti ona koju možeš naplatiti za rečenicu: „Možeš mi vjerovati, preuzimam odgovornost i dajem jamstvo”.

Možda će ti trebati dodatno znanje i iskustvo da to izgovoriš samouvjereno, ali to je najbolja ponuda koju možeš monetizirati. Potražnja za ovakvom vrstom intelektualnih usluga je uvijek u porastu, a ponuda je ograničena.

Dajem garanciju da je to najbolji način da svoje znanje unovčiš elegantno i s najmanje rizika. Kad vjeruješ sebi, znaš način, rizike i mogućnosti, pretvori to u neodoljivu ponudu za idealnog klijenta. Kad doneseš odluku da je to tvoj način monetiziranja znanja, nebo je granica.

Kako što bolje svoje znanje pretvoriti u prihode?

Ako ne uspijevaš unovčiti svoje znanje, možda je u pitanju jedan od ovih 5 razloga

Umjesto da šalješ zamolbe, životopise i prijave koje nitko ne čita, kreiraj DOKAZE o onome što možeš, pokaži to što znaš i biraj posao po svojoj mjeri, sa svrhom.
Ako ti u tome treba pomoć, prijavi se da postaneš Ambasador Misije Moguće i dobiješ mentorstvo i prilike da se povežeš sa idealnim poslodavcima ili klijentima. 

Ako želiš ubrzati proces i što prije postati spreman/a da unovčiš svoje znanje, možeš dobiti pomoć i mentorstvo u tom procesu.

 

Ovaj članak je nastao uz podršku: