Društvene mreže, posebno TikTok, pogoršale su probleme s tjelesnim imidžom kod mladih ljudi. Ove platforme omogućavaju korisnicima da kreiraju i konzumiraju kratke videozapise, a TikTok je trenutno prikupio više od milijardu korisnika. Nažalost, sadržaji koji glamuriziraju poremećaje u ishrani i promovišu izrazito mršava tijela lako se šire na platformi. Kako većinu korisnika TikToka čine mladi, istraživači su odlučili istražiti kako takav sadržaj utječe na tjelesni imidž mladih žena.
Novo istraživanje, objavljeno početkom avgusta 2024. u Plus One, pokazalo je da već samo osam minuta gledanja TikTok sadržaja fokusiranog na dijetu, mršavljenje i vježbanje može imati trenutni negativni učinak na zadovoljstvo vlastitim tijelom. Istraživanje je provedeno na 273 žene, u dobi od 18 do 28 godina, koje koriste TikTok. Učesnice su bile nasumično raspoređene u dvije grupe, pri čemu su one sa prošlom ili trenutnom dijagnozom poremećaja u ishrani bile isključene iz studije.
Eksperimentalnoj grupi prikazan je video isječak od sedam do osam minuta sa sadržajem preuzetim direktno sa TikToka, koji je uključivao „pro-anoreksične” i „fitspiration” videozapise. Ovi klipovi su prikazivali mlade žene kako ograničavaju unos hrane te daju savjete o vježbanju i dijetama, uključujući planove za mršavljenje putem sokova. Kontrolna grupa gledala je jednako dugačke videozapise s “neutralnim” sadržajem, kao što su videozapisi o prirodi, kuhanju i životinjama.
Nakon gledanja videozapisa, učesnicama su podijeljeni upitnici kako bi se izmjerili nivoi zadovoljstva tjelesnim imidžom i stavovi prema standardima ljepote prije i nakon gledanja sadržaja. Obje grupe su prijavile smanjenje zadovoljstva tjelesnim imidžom, ali su one koje su bile izložene pro-anoreksičnom sadržaju imale znatno veće smanjenje. Također su iskusile povećanje internalizacije vanjskih standarda ljepote, što se događa kada osoba prihvati i identifikuje se s tim standardima.
Istraživanje se bavilo sadržajem i utjecajem TikTok-a, ali potpuno isti način djelovanja možemo pretpostaviti i za sadržaje na Instagramu i drugim mrežama, jer je riječ o zapravo istom sadržaju.
Važno je napomenuti da izloženost štetnom sadržaju na društvenim mrežama ne mora nužno dovesti do negativnih posljedica, ali kada se taj sadržaj internalizira, tjelesni imidž može značajno patiti. Prije video eksperimenta, učesnice su odgovorile na nekoliko opštih pitanja o svom korištenju TikToka, a istraživači su također mjerili preokupaciju “zdravom” ishranom i simptome poremećaja u ishrani.
Istraživanje je pokazalo da su učesnice koje su koristile TikTok više od dva sata dnevno prijavile više ponašanja povezanih s poremećajima u ishrani u odnosu na one koje su TikTok koristile rjeđe. Međutim, ova razlika nije bila statistički značajna, što znači da se ne može zaključiti da je rezultat zbog slučajnosti. Ipak, učesnice koje su prijavile visoku ili ekstremnu stopu korištenja TikToka imale su rezultate na skali poremećaja u ishrani koji su bili tik ispod granice za klinički značajne simptome.
Ovo istraživanje sugerira da više od dva sata dnevno izloženosti TikTok sadržaju može biti povezano s poremećajima u ishrani, ali su potrebna daljnja istraživanja.