Nauka je testiran, provjerljiv i organizovan skup znanja. Moguće je čak napraviti i malu lingvističku distinkciju između pojmova “znanost” i “nauka”, koja nije normativne prirode, pri čemu “znanost” predstavlja skup svih znanja, a “nauka” predstavlja znanja iz određene uže oblasti. Polje kojim se zanima etika jesu ideali, ponašanje, pitanje dobra i zla te posljedice nekog djelovanja.
Kako je cjelokupna nauka vrsta djelovanja u cilju napretka civilizacije, ali, istovremeno, to djelovanje može imati vrlo nepredvidljive i nesagledive posljedice, to etika mora biti savjest nauke.
Istorija obiluje primjerima postavljanja nekih vrsta etičkih standarda u znanosti. Sjetimo se samo Hipokratove zakletve, Majmonidove zakletve, u novijoj istoriji Russell-Einsteinovog Manifesta, dokumenta koji upozorava na opasnost od oružja masovne destrukcije, a koji je bio temeljni dokument osnivanja Pugwash-a u julu 1957.
Paul Berg, američki biohemičar i profesor sa Univerziteta Stanford, bio je jedan od inicijatora čuvene Asilomarske konferencije na temu rekombinantne DNK (tj. modifikovane DNK) 1975. godine, na kojoj se raspravljalo o biohazardu i regulativama koje bi se odnosile na biotehnologiju. Naime, Berg nije dovršio jedan eksperiment zbog toga što su on i njegovi saradnici zaključili da postoji rizik stvaranja genetički modifikovane bakterije, koja je inače dio crijevne flore kod čovjeka, a koja bi tako modifikovana mogla biti uzročnik raka. Bez daljeg opisivanja detalja ovog eksperimenta, nužno je podcrtati veličinu tima Berg&co, jer samo odista veliki ljudi neće trčati za suhom slavom, bez etičkog osvrta na ono što čine. To savladavanje vlastite taštine je još jedan svijetao primjer u istoriji nauke. Berg je dobio Nobelovu nagradu 1980.
Paul Berg, 1975. |
Etički kodeks u znanosti temelj povjerenja u nju
Primarni razlog za stvaranje jednog etičkog kodeksa u znanosti jeste taj da se javnost ohrabri kako bi vjerovala znanosti. Naime, sve je izraženija rastuća zabrinutost o mogućim posljedicama razvoja znanosti. Javnost se sve više okreće iracionalnim i lažno spiritualnim vodiljama te fanatičnoj dogmi jer je ista ta znanost dovela do bombardovanja Japana i napalma u Vijetnamu. Upravo je Vijetnamski rat nekako označio prekretnicu u oduševljenju javnosti znanstvenim dostignućima i svijet, gladan duhovnosti, se okrenuo new-age bućkurišima ,gotovo odbacivši racionalnost kao temelj nama dostupne spoznaje. Prihvatanje etičkog kodeksa je često individualna stvar, ali, na neki način, onaj ko sa ozbiljnom namjerom ulazi u svijet znanosti, kao da istovremeno ulazi u jedan monaški red. To, da parafraziramo nobelovca Jacquesa Monoda, znači da taj neko mora za sebe donijeti jednu odluku, a ta odluka je moralne prirode.
Jacques Monod |
Danas, kada znanost nastavlja donositi na svijet super-sofisticirana oružja i kada je javnost potpuno preplašena i zbunjena tzv. sintetičkom biologijom, odnosno, biotehnologijom i pojavom genetički modifikovanih organizama, razvijeni etički kodeksi su nužnost, a ne luksuz.
Kako primjena novih otkrića često više nije predmet znanosti, nego politike i ekonomije, kao krajnjeg potrošača, to je zadaća upravo etike da dā smjernice i savjete napraviti zdrav zakonski okvir koji će regulisati primjenu novih znanja i spriječiti zloupotrebe. Naravno, uvijek je lakše reći, nego učiniti i zato svijest o ovom problemu treba neprestano sipati u glave svjetskih lidera i svih onih koji imaju moć u procesima odlučivanja i formiranja regulativa.