E-cigarete s nikotinom izazivaju ovisnost i štetne su za zdravlje. Iako dugoročni učinci na zdravlje nisu potpuno razumljivi, utvrđeno je da stvaraju toksične tvari, od kojih su neke poznate po tome što uzrokuju rak, dok druge povećavaju rizik od srčanih i plućnih poremećaja. Nažalost, ove proizvode sve češće koriste mladi i djeca.

Premda postoje dokazi, prema Cochrane, kako e-cigarete mogu pomoći kod odvikavanja te da su ponešto manje štetne od pravih cigareta, one su „prerušeni đavo”. Za nekoga mogu biti put odvikavanja, a za nekog, pogotovo mlade – put navikavanja. Niko ne kaže da su bezazlene i da nemaju štetne efekte.

Upotreba e-cigareta također može utjecati na razvoj mozga i dovesti do poremećaja u učenju kod mladih ljudi. Izloženost e-cigaretnim isparenjima može negativno utjecati na razvoj fetusa kod trudnica. Izloženost emisijama iz e-cigareta također predstavlja rizik za prolaznike.

„E-cigarete ciljaju djecu putem društvenih medija i influencera, nudeći najmanje 16 000 okusa. Neki od tih proizvoda koriste crtane likove i imaju moderni dizajn, privlačeći mlađu generaciju. Bilježi se zabrinjavajući porast upotrebe e-cigareta među djecom i mladima, sa stopama koje premašuju uporabu odraslih u mnogim zemljama“, izjavljuje dr. Ruediger Krech, direktor WHO-a za promicanje zdravlja.

Djeca u dobi od 13 do 15 godina koriste e-cigarete u većim postocima nego odrasli u svim regijama WHO-a. Čak i kratkotrajna izloženost sadržaju e-cigareta na društvenim medijima može biti povezana s povećanom namjerom za upotrebu tih proizvoda, kao i s pozitivnijim stavovima prema e-cigareti. Studije dosljedno pokazuju da su mladi ljudi koji koriste e-cigarete gotovo tri puta više skloni pušenju cigareta u kasnijem životu.

Američka FDA i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO/WHO) upozoravaju na vaping proizvode i e cigarete koje izgledaju kao igračke.

Dizajni uređaja koji podsjećaju na igračke, slatkiše ili druge potrošne proizvode mogu privući mlade. Ti dizajni mogu stvoriti dojam da su proizvodi manje opasni, dok udisanje kroz malu savitljivu slamku može potaknuti mlade na eksperimentisanje. Dizajni mogu potaknuti mlade koji samo povremeno koriste elektroničke cigarete da kupe vlastite uređaje, a pretvaranje uređaja u kolekcionarske predmete može potaknuti mlade da kupuju više uređaja odjednom. Elektronički uređaji za pušenje koji podsjećaju na popularne igračke također mogu prikriti pravi cilj proizvoda i olakšati skrivenu upotrebu među mladima.

Vjerovatnost da mladi koriste ove proizvode poskrivećki povećava se dodatnim elementima koje neki proizvođači dodaju, poput oblikovanja uređaja kao novitetnog privjeska za ključeve. Dizajni također mogu zbuniti malu djecu koja mogu krivo shvatiti pravi cilj tih uređaja i povećati slučajne izloženosti.

Prema posljednjem GYTS istraživanju (Global Youth Tobacco Survey), više od 24.4% djece u Federaciji Bosne i Hercegovine trenutno konzumira neki oblik duhanskih proizvoda, dok 10.9% koristi elektronske cigarete. S obzirom na to da su ovi podaci iz 2019. godine, postoji velika vjerovatnoća da je taj broj danas puno veći zbog agresivnog marketinga u proteklim godinama.

Potrebno je konstantno jačati zakonske regulative za kontrolu duhanskih proizvoda, uključujući elektronske cigarete i HTPs. Nužno je snažno jačanje politika u pogledu oporezivanja, oglašavanja, sponzorstava i promocije svih vrsta duhanskih proizvoda kako bi se minimalizirala izloženost djece ovim proizvodima. Duhanski proizvodi su danas dizajnirani i brendirani na način koji ih čini sličnima slatkišima – po cijeni, izgledu i mirisu. Naša odgovornost je ojačati politike, pratiti trendove i spriječiti ciljanje najmlađih“, kazala je za Nauka govori Jasmina Čekrić, članica Federalne komisije za kontrolu upotrebe duhana, duhanskih i ostalih proizvoda za pušenje.

Elektronske cigarete su regulisane novim zakonom o kontroli duhana u FBiH što uključuje i vaping elektronske cigarete. S druge strane, HTPs (heated tobbaco products poput iqos) su, kao posljedica amandmana u Domu naroda PFBIH, nažalost izuzeti iz zakona.

Važno je naglasiti da ne postoji bezopasan duhanski proizvod. Sve teorije o alternativama duhanskim proizvodima proizlaze iz marketinških strategija duhanske industrije, jer se često pozivaju na istraživanja koja su još u početnim fazama i gdje ništa nije dokazano kao manje štetno“, naglasila je Čekrić.