Kad čujete naziv „neutrofili”, možda pomislite na kakve neutralne stanice, male krvne Švicarce koji se ne bi htjeli miješati u sukob imnosustava i vanjskih napadača. No, oni su sve samo ne neutralni.
Zapravo, kad bismo ih pobliže pogledali, zaključili bismo kako su to vrlo neobični svati, sa karakteristikama kakve nemaju „obične” stanice o kojima smo učili na satu biologije.
Ponajprije, neutrofili nemaju „običnu” staničnu jezgru: njihova jezgra sastoji se od tri do pet segmenata; iako je taj broj za njih normalan, prilikom bolesti poput leukemije ili poremećaja poput jake anemije ili manjka vitamina B12 postat će učestaliji neutrofili sa velikim brojem segmenata – šest ili više.
Neobično svojstvo ovih stanica da imaju jezgru segmentiranu u nekoliko odvojenih dijelova omogućuje im fascinantne kamikaza-sposobnosti: jedan od načina na koji se neutrofili bore protiv patogena je suicidalni napad u kojem neutrofil u okolinu izbacuje vlastitu DNK, žrtvujući se pritom. Izbačeni hromatin (DNK i proteini histoni) je ljepljiv i poput paukove mreže hvata patogene koji se nalaze u blizini, imobilizirajući ih i olakšavajući drugim stanicama njihovo uništavanje. Ta mreža je i otrovna po napadače koji se u nju ulove, jer sadrži proteine koji uništavaju parazite, bakterije i gljive.
neutrofili, izvor: imagebank.haematology.org
Druga supersposobnost neutrofila je njihova iznimna mobilnost, koja im omogućuje da ulaze i izlaze iz krvotoka po potrebi, provlačeći se i kroz najgušće posložene stanice, kako bi mogli doprijeti do bilo kojeg žarišta infekcije u tijelu. Tamo se skupljaju u velikom broju i svojim kemijskim oružjem, proždiranjem (fagocitozom) i falšim zbornim pjevanjem uništavaju patogene.
Iako nisu znali za njih, još su liječnici iz grčkih i rimskih vremena prepoznali njihovu važnost: ako je gnoj gust, ne tako gadnog mirisa i svijetle boje, sastoji se najvećim dijelom od obrambenih krvnih stanica i sugerira da se organizam dobro bori sa infekcijom: pus bonum et laudable! (što se kasnije pokazalo kao ne baš ispravno, ali je izvrsno funkcioniralo prije par hiljada godina).
Kad se ne bave samoubilačkim napadima ili glume krvnu stanicu od gume, neutrofili čiste organizam od stranih tijela, bolesnih i mrtvih stanica ili jednostavno sazrijevaju u koštanoj srži, spremni da na prvu kemijsku uzbunu pojure u obranu organizma.
Površina njihovih stanica opskrbljena je proteinima koji djeluju kao detektori različitih kemijskih signala, kojima oni „osjećaju” okolinu i mogu prepoznati strana tijela, patogene i žarišta infekcije. Dapače, zahvaljujući tim osjetilima neutrofili će se vrlo ciljano uputiti prema mjestima infekcije, ne čekajući da ih krvotok i sreća naplave na pravo mjesto.
Neutrofili čine i najveći postotak bijelih krvnih zrnaca u krvotoku – do sedamdeset posto ukupnog broja mogu biti neutrofili. I oni su prvi koji će reagirati na napad, pa ako treba i žrtvovati se za zdravlje organizma. Mali, agresivni, pametni i – nikako neutralni.
Jelena Kalinić, diplomirani biolog, MA komparativne književnosti, scitech, zdravstvena novinarka, novinarka i naučni komunikator, posjeduje WHO infodemic manager certifikat i Health metrics Study design & Evidence based medicine trening. Dobitnica EurekaAlert (AAAS) Felowship 2020. za naučne novinare. Short -runner, drugo mjesto u izboru za European Science journalist of the year za 2022. godinu. Internews Health Journalism Ambassador za 2022. Posebno zainteresira za zdravstvo, odnos nauke, demokratije i društva te utjecaj tehnologije na društvo.
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Saglasnost sa ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj veb lokaciji. Nepristanak ili povlačenje saglasnosti može negativno uticati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalno
Uvijek aktivan
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korišćenja određene usluge koju izričito zahteva pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu obavljanja prenosa komunikacije preko elektronske komunikacione mreže.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na veb lokaciji ili na nekoliko veb lokacija u slične marketinške svrhe.
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Saglasnost sa ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj veb lokaciji. Nepristanak ili povlačenje saglasnosti može negativno uticati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalno
Uvijek aktivan
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korišćenja određene usluge koju izričito zahteva pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu obavljanja prenosa komunikacije preko elektronske komunikacione mreže.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na veb lokaciji ili na nekoliko veb lokacija u slične marketinške svrhe.