Dekadu u kojoj živimo, period 2010. – 2020. obilježiće jedna sintagma: fake news. Iako je možemo prevesti sa “lažne vijesti”, ipak sve češće i u medijima pronalazimo termin upravo u obliku iz engleskog jezika, odakle je termin i došao nama. Ovakve vijesti-nevijesti, informacije-dezinformacije su postojale otkako postoje i mediji, ali su se nekada davno zvale “žuta štampa” i “propaganda”. Međutim, sa liberalizacijom sistema informisanja, sa postankom interneta, stvorila se nova niša za djelovanje lažnih vijesti.
Dakle, šta su to “fake news”?
Ono što je problem sa lažnim vijestima u digitalnoj eri je to što se mogu širiti brže nego ikad prije. Možete napraviti armiju botova, lažnih profila koji će dijeliti lažne vijesti. Možete potplatiti i prave ljude da dijele takve vijesti, ali zašto bi, kada samo jedan čovjek može kontrolisati hiljade virtuelnih korisničkih računa. Ili ih možete širiti preko plaćenih oglasa, toliko popularnog sredstva na društvenim mrežama, pri čemu pravite ciljanu grupu ljudi kojima će se u news feedu pojavljivati oglasi sa vašim lažnim vijestima. Zapravo, radi se o vrlo jednostavnim stvarima – širiti netačne stvari, laži, propagandu i paniku danas je jednostavnije i jeftinije nego ikad prije.
Illustration via Science |
Kako god, stvoriće se toksična atmosfera. Fake news manje zanima manipulacija pojedincima, a više manipulacija cijelim grupama ljudi. Fake news huškaju grupe i proizvode toksičnu atmosferu i sukob.
Šta je “gorivo” lažnih vijesti?
Recimo, ja nisam sklona dijeljenju fake news i ne nasjedam na njih. Sve do jednom. Ako ste mislili da ste toliko pametni da odmah razlikujete da je nešto fake news, varate se. Postoje dva razloga zašto ljudi podlegnu uticaju fake news, pa ih podijele ili stisnu “like” i tako doprinesu njihovom širenju i uticaju: jedno je slaganje sa premisom datom u toj vijesti, a drugo je neslaganje i osjećaj straha koji proizvodi vijest. Recimo, vjerovatno je da ćete podijeliti vijest u kojoj bi neko najavljivao rat, negdje ovdje kod nas. Podijelićete tu vijest jer vas je strah za sebe, svoje bližnje i prijatelje. Zapravo u tom trenutku radite isto ono što su prije nekoliko miliona godina radili naši preci: alarmirate zajednicu na opasnost. To je evolutivni mehanizam opstanka.
Merkat alarmira zajednicu na opasnost |
Podijelićete vijest čak i onda kada je ona apsurdna i vi ama uopšte ne vjerujete u to što je tu napisano ili rečeno. Recimo, podijelićete tekst o tome kako je najavljen novi dan smaka svijeta. Uradićete to iz zabave, da se malo nasmijete i da nasmijete ljude oko sebe. Zapravo, uradili ste to iz vlastite taštine, iz potrebe da pokažete kako ste vi pametniji, a da tamo postoji neko ko vjeruje u takve stvari. Dijeljenje te vijesti je utjecalo na vaše centre za nagradu jer ste pokazali kako ste “iznad” tih gluposti. Međutim, upravo je to ono sa čime tvorci “fake news” računaju: time ćete nehotično doprinijeti širenju vijesti i tako će ta vijest na kraju dospjeti do nekoga gdje će imati utjecaj, nekoga ko će povjerovati toj dezinformaciji.
Također, ponekad iz iskustva znamo da je naša stvarnost toliko nevjerovatna, i podijelićemo neku vijest jer smo podigli “prag tolerancije” na laži, nevjerovatnosti i nelogičnosti. Nažalost, takav je svijet u kojem živimo, “oguglali” na nevjerovatne stvari. I sa time tvorci fake news računaju.
Ponekad, najčešće kada su nam pročitane informacija djelovale tako da imamo jaku emociju (a strah je jaka emocija), podijelićemo vijest ne gledajući na izvor i ne razmišljajući o njemu. Jedan od dobrih savjeta za kritičko promišljanje o informacijama jeste analiza toga odakle dolazi. Međutim, tu leži jedna mala klopka: uvijek smatramo istinitijim one izvore koji imaju korijene u nekim našim percepcijama svijeta. Dolazi do premoštavanja našeg zaključka našim prethodnim iskustvima, željama, sklonostima i predrasudama. Recimo, ako vijest dolazi iz krugova bliskih političkoj opciji desnice, ljevičari će biti skloniji ovu informaciju precesuirati kao lažnu vijest, dok će desničari informacije koje dolaze iz lijevo orijentisanih medija češće procesuirati kao lažne. Međutim, ni jedni ni drugi neće tako lako vidjeti da je fake nešto što dolazi iz medija i krugova bliskih njihovoj političkoj opciji.
Kao jedan izuzetan primjer čovjeka koji se otrgnuo mišljenju grupe treba spomenuti Marka Lynasa, koji je pisao i piše za The Guardian i The Observer. Lynas se bori protiv negiranja činjenice da su klimatske promjene antropogene (tj. da čovjekova aktivnost u potrošnji fosilnih goriva znatno doprinosi klimatskim promjenama), ali je bio i prominentan anti-GMO aktivist (1) lijeve orijentacije. Danas je Lynas zagovornik GMO: 2008. godine je priznao da je napadao GMO bez da je istražio naučne radove na temu genetički modificiranih organizama. Lynas je prihvatio naučni konsenzus i postao neko ko javno govori u korist ove tehnologije. Naravno da je njegova “konverzija” osuđena: proglašen je “prodanom dušom”.
Mark Lynas By zooterkin, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons |
Sve ovo nam govori da ponekad nije lako prepoznati lažne vijesti. Naše neznanje, predrasude i sklonosti, naročite političke sklonosti mogu nam zamutiti vid pred očitom neistinom. Ipak, sklonost objektivizmu i poznavanje osnovnih stvari, sposobnost logičkomg mišljenja i kontrola emotivnog odgovora koji je obično posljedica nama inherentnog mehanizma nagrade i kazne, može umnogome smanjiti razarajući utjecaj fake news. Loša vijest je da vrijedi ona dobro poznata izreka “više puta ponovljena laž postaje istina” jer je to, kako u članku za Scientific American (2) pokazuju David Z. Hambrick i Madeline Marquardt, dio naših kognitivnih mehanizama.
Prema radu objavljenom u magazinu Science u martu 2018. pod naslovom “The Science of fake news” (3), s obzirom da botovi na socijalnim mrežama mogu povećati doseg fake news, i oni predstavljaju najveći problem, postoje određene intervencije koje se mogu uraditi, a koje uključuju jačanje pojedinaca koji će procijenjivati da li se u nekom materijalu radi o fake news i prijavljivati ih te se treba raditi na strukturalnim promjenama sistema informisanja koje će smanjiti izloženost korisnika fake news. Treba imati na umu kako se fake news šire i pomoću algoritama koji prate preferencije korisnika, ali i preko lažnih računa “”botovi”.
Pravila provjere da li je nešto potencijalno fake news:
8. pitajte stručnjake za neku oblast za mišljenje.
Reference:
1. Will Storr, “Mark Lynas: truth, treachery and GM food“, The Guardian, 2013.
2. David Z. Hambrick, Madeline Marquardt, “Cognitive Ability and Vulnerability to fake news“, Scientific American, 2018.
3. David M. J. Lazer et al, “The science of fake news”, Science magazine, Vol. 359, Issue 6380, pp. 1094-1096, 2018.