Koje se opasnosti i gluposti kriju iza zidova boje breskvinog cvijeta u waldorfskim školama?
 
 
 

Prije koji mjesec, mediji su javljali kako onaj KS balvan od ministra obrazovanja želi uvesti waldorfski sistem obrazovanja u osnovne škole u Kantonu Sarajevo. Zašto je to ne samo neostvariva reforma, nego je štetno i opasno, raspravljam u idućim redovima.

 
 
 
Waldorfovsko obrazovanje ili Steinerov tip obrazovanja jeste obrazovna filozofija koju je utemeljio Rudolph Steiner, austrijski (kvazi)filozof sa kraja 19. i početka 20. stoljeća kako bi pomogao djeci uposlenika Waldorf-Astoria tvornice cigareta. Rudolph Steiner je bio osnivač antropozofije, jedne filozofije po kojoj se spiritualni svijet može dosegnuti unutarnjim razvojem. Također, Steiner je bio ezoterist i okultista.
 
Rudolph Steiner, izvor wikimediacommons
 
 
 
Danas u svijetu postoji oko 1063 škole ovog tipa, u 62 zemlje, ali postoji i velik broj javnih škola baziranih na ovom tipu odgoja i obrazovanja te nije nepoznata ni primjena waldorfovskog sistema u homeschooling.
 
 
Cilj waldorfskog tipa obrazovanja jeste razvoj sposobnosti kreativnog izričaja, empatije i kritičkog razmišljanja. Učenici waldorfskih škola pokazuju bolje rezulate na PISA testovima i TIMMS testovima[1]. Ipak, ovaj sistem obrazovanja, premda na prvi pogled zvuči privlačno, u sebi sadrži niz opasnosti. Prije svega, ovaj sistem ima iracionalnu i ezoterijsku podlogu u svjetonazorima koji nisu naučno utemeljeni.
 
 
Jedan od dokumenata koji je izdao Waldorf Early Childhood Association, po nazivom Working with Angels, počinje ovim riječima:
 
In the first three years of life, before the child is so engrossed in material life, it has a close relationship with the angels. At night, while asleep, the children meet their angels[2]
Isti dokument dalje nastavlja: „Self control in the realm of thinking helps us to receive insights from the angels“[3]i „Through evolution, we carry stones, plants and animals in us“[4].
 
Cijeli ovaj dokument elaborira postojanje „anđela“ i „arhanđela“ sa kojima djeca neometano komuniciraju, a standardni odgoj i obrazovanje „prekidaju“ ovaj odnos. Waldorfski odgoj nastoji „očuvati“ ovu „vezu“ između onostranih bića – „anđela i arhanđela“ i pitomaca ovog odgojnog sistema.
Ipak, najveći problem waldorfskog odgoja predstavlja njegov odnos prema egzaktnim naukama, naročito prema prirodnim naukama i istoriji, ali ne treba zanemariti ni činjenicu da waldorfski odgoj ima kolonijalistički odnos prema svemu onome što ne dolazi od bijelog čovjeka Evrope. Suštinski, pogledi ovog sistema obrazovanja jesu pogledi 19. stoljeća, iz perspektive bijelog evropskog čovjeka.
 
Kada je 2008. Univerzitet u Stockholmu obustavio svoj program obučavanja waldorfskih pedagoga, tadašnji rektor Univerziteta, Stefan Nordlund, opravdao je ovu odluku upravo time što smatraju kako je predavanje egzaktnih znanosti u školama waldorfskog sistema zastarjelo:
 
“The syllabus contains literature which conveys scientific inaccuracies that are worse than woolly; they are downright dangerous.”[5]
Neki od primjera kako u školama koje rade po ovom sistemu postoje veliki problemi u razumijevanju naučnih koncepata, jeste učenje o četiri elementa, koje je tipično alhemijsko i danas prevaziđeno učenje, te da su „kontinenti ostrva koja plutaju po moru“.[6]
 
Rudolph Steiner je omalovažavao nauku svoga doba (dakle, nauku poslije Newtona i Kopernika) kao sistem spoznaje koji samo „sriče“, a ne može „čitati“. Prema njemu, sva nauka njegovog doba je bila manjkava. Međutim, Steiner je propagirao tzv. „duhovnu nauku“ koja omogućava spoznaju „viših duhovnih stanja i vidova postojanja“. Kako bismo bolje shvatili principe djelovanja waldorfskog sistema odgoja i obrazovanja, potrebno je razumjeti krucijalne tačke Steinerove filozofije. Steiner je svoju antropozofiju, koju je inkorporirao u sve one oblasti kojima se bavio – obrazovanje, poljoprivreda, bankarstvo, medicina, farmacija – smatrao za sistem koji „omogućava duhovno napredovanje kroz karmu i reinkarnaciju, obogaćene ezoterijskim znanjem“ (ezoterijsko znanje je, po Steineru, dostupno samo „odabranima“). Od karme ovisi u koje će tijelo spiritualni entitet (Steiner govori i o astralnim tijelima) biti inkarniran.
 
Prema Steinerovoj kosmogoniji i antropogoniji, ljudi crne rase su „duhovno djetinjasti“, a Jevreji bi trebali nestati sa lica Zemlje. Dakle, govorimo o sistemu koji je duboko u svojoj srži nazadan, rasistički i ksenofoban. Steiner je vidio antropozofiju kao način da se spriječi nestanak bijele evropske rase i spriječi „degeneracija“ bijelaca. Steiner govori o tome kako svijetla kosa znači inteligenciju jer hranljive tvari se ne rasipaju na oči i kosu, nego ostaju u mozgu[7]. Steinerove teze su kompleksne i često kontradiktorne, ali im je zajedničko oslanjanje na mitološko i iracionalno.
 
Međutim, waldorfske škole se predstavljaju kao nešto moderno, u rangu sa Montessori pedagogijom te se nikada ne spominje povezanost ovog sistema sa antropozofijom, okultizmom i ezoterijom. Vrlo često inspektori koji posjećuju ove škole ne uspiju primijetiti kako antropozofski temelji waldorfskih škola suptilno potkopavaju racionalno razmišljanje utemeljeno na provjerenim činjenicama[8]. Inspektori i savjetnici nisu upoznati sa antropozofskim stajalištima i stoga im je teško identificirati probleme u ustanovama waldorfovskog tipa.
 
Zbog Steinerovog stava prema znanstveno-utemeljenoj medicini, antropozofija i waldorfske škole su usko povezane sa anti-vakcinalnim pokretom. U dokumentu National Measles Guide od Health Protection Agency (HPA) obrazovne institucije koje rade po Steinerovom programu su navedene kao visokoriskantne kategorije.[9]
 
 
 
Mimo svega toga, treba napomenuti kako prelazak na waldorfski način obrazovanja znači i skupe pripreme za reorganizaciju sistema obrazovanja te trening osoblja. Poznato je da waldorfski sistem ne dozvoljava kontakt sa ne-waldorfovskim obrazovanjem u ranoj dobi te da sprovodi izuzetno striktne mjere kontrole kako do toga ne bi došlo. Roditelji bivaju upozoreni ako dijete pokaže da zna nešto što nije u saglasnosti sa ovim sistemom obrazovanja[10].
 
Iz agencijske vijesti o sastanku ministra Kazazovića sa predstavnicima waldorfskog sistema obrazovanja u Norveškoj nije jasno kako Ministarstvo namjerava postići ove uslove, niti da li se cijeli sistem osnovnog školstva želi prebaciti na ezoterijski waldrofski sistem ili se radi na osnivaju jedne škole koja bi bila u mreži waldorfske pedagogije. Prelazak kompletnog osnovnog obrazovanja u Kantonu Sarajevo na waldorfski, ne samo da je preskupo za društvo koje ne može obezbijediti opremanje svih škola i plate nastavnicima, ne samo da je praktično neizvodivo, nego, ako bi hipotetički i bilo izvodljivo, bilo bi izuzetno opasno zbog okultističko-ezoterijskih temelja waldorfskog sistema.

 



[1]Niz podataka o rezultatima na testiranjima dostupni su u dokumentu Steiner schools in England: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR645.pdf
[2] Working with Angels, Waldorf Early Childhood Association of North America, 2004., str. 3
[3] Ibid. str. 5
[4] Ibid. str.7
[5] Navedeno sa: http://www.thelocal.se/20080826/13944
[6] Vidjeti u osvrtu na waldorfovski sistem: http://www.montessorianswers.com/my-experiences-with-waldorf.html
[7]Parafrazirano iz Rudolph Steiner, Health and Illness, New York, prema dokumentu http://www.dcscience.net/Staudenmaier_race_doctrine.pdf u kijem se može naći još niz primjera Steinerovih rasističkih shvatanja
[8] O suptilnost indoktrinacije u ustanovama waldorfovskog tipa više na: http://www.quackometer.net/blog/2012/11/what-every-parent-should-know-about-steiner-waldorf-schools.html