Koje to opasnosti vrebaju u Waldorf sistemu škola, sa zidovima boje prijatne breskve? Mediji su prije koju godinu bili puni naslova kako jedan ministar obrazovanja u BiH  želi uvesti waldorfski sistem obrazovanja u osnovne škole u Kantonu Sarajevo. Zašto je to ne samo neostvariva reforma, nego je štetno i opasno, raspravljamo u idućim redovima. Za one koji bi brzu informaciju – pa radi se o zapravo sektaškom učenju, pseudonauci i vrlo sumnjivom misticizmu. Za sada sreća je jedina da su naše vlasti spore i neefikasne u svemu, pa nisu ni uvele ovaj sistem obrazovanja.

O Rudolphu Steineru i antropozofiji: pseudofilozofija, misticizam, sektašenje i rasizam

Waldorfovsko obrazovanje ili Steinerov tip obrazovanja jeste obrazovna filozofija koju je utemeljio Rudolph Steiner, austrijski (kvazi)filozof sa kraja 19. i početka 20. vijeka kako bi pomogao djeci uposlenika Waldorf-Astoria tvornice cigareta. Rudolph Steiner je bio osnivač antropozofije, jedne filozofije po kojoj se spiritualni svijet može dosegnuti unutrašnjim razvojem. Također, Steiner je bio ezoterist i okultista.

Antropozofija se temelji na Steinerovom konceptu „duhovne nauke”, koji se oslanja na intuitivno i subjektivno iskustvo, umjesto na empirijska istraživanja i naučnu metodu. To znači da su mnogi Steinerovi zaključci izvedeni iz njegovih osobnih uvjerenja i meditacija, a ne iz rigoroznog naučnog istraživanja.

Antropozofska medicina često koristi biljne pripravke koji su povezani s astrologijom i Steinerovim spiritualnim učenjima, bez obzira na njihovu nedokazanu medicinsku efikasnost. Na primjer, imela se koristi kao tretman za rak, iako nema naučnih dokaza da je učinkovita u tom kontekstu. Također, imela je otrovna. Postoje i recepture u kojima on preporučuje da se kunica stavi u pankreas jelena i slično, što više podsjeća na magijske obrede i vještičje kuharice nego na nauku.

Steinerovi sljedbenici često su skeptični prema vakcinama, vjerujući da one ometaju duhovni razvoj djeteta. Ova ideja može biti opasna jer dovodi do smanjenja imunizacije u zajednicama, povećavajući rizik od izbijanja zaraznih bolesti.

Antropozofska medicina može biti opasna jer odvraća ljude od korištenja konvencionalnih medicinskih tretmana koji su dokazano učinkoviti. Na primjer, pacijenti koji boluju od ozbiljnih bolesti poput raka mogu odbaciti kemoterapiju (hemoterapija, hemioterapija, već kako ko kaže u regionu) u korist alternativnih terapija temeljenih na Steinerovim učenjima, što može imati fatalne posljedice.

Što se tiče Steinerovih ideja o poljoprivredi, one su podjednako bile sulude i bedaste, kao njegova medicina. Biodinamička poljoprivreda temelji se na vjerovanju da kozmičke sile, poput pozicija planeta i Mjeseca, utječu na rast biljaka. U suštini, to je neka astrološka hortikultura. Poljoprivrednici koji prakticiraju ovu metodu planiraju sijanje, žetvu i druge aktivnosti prema astrološkim kalendarima, umjesto prema agronomskim smjernicama. Takva praksa nema naučnu potporu.

Ova poljoprivreda koristi specifične pripravke koji se prave od različitih biljaka, minerala i životinjskih materijala, često uz ritualne prakse. Na primjer, „Preparat 500″ izrađuje se tako da se kravlji gnoj stavi u rog i zakopa u zemlju preko zime, s vjerovanjem da će takav proces pojačati tlo i usjeve. Znanstveni dokazi ne podržavaju ideju da ti pripravci imaju bilo kakav poseban učinak izvan onog što bi normalni kompost pružio.

Ovaj babac je lupao gluposti, ali nažalost, neki pokušavaju zaraditi na naivnima preko biodinamike. Ne zaboravimo da je prije koju godinu Jana izbacila nekakvu flaširanu vodu koja je valjda točena u noćima punog mjeseca, a pojedini proizvođači maslinovog ulja biodinamičke bedastoće koriste da napumpaju cijene četvrt litra ulja do astronomskih razmjera.

 

Rudolph Steiner, izvor wikimediacommons

Waldorf škole imaju par velikih problema

Danas u svijetu postoji oko 1063 škole waldorfskog tipa, u 62 zemlje, ali postoji i velik broj javnih škola baziranih na ovom tipu odgoja i obrazovanja te nije nepoznata ni primjena waldorfovskog sistema u homeschooling.

Cilj waldorfskog tipa obrazovanja jeste razvoj sposobnosti kreativnog izričaja, empatije i kritičkog razmišljanja. Učenici waldorfskih škola pokazuju bolje rezulate na PISA testovima i TIMMS testovima[1]. Ipak, ovaj sistem obrazovanja, premda na prvi pogled zvuči privlačno, u sebi sadrži niz opasnosti. Prije svega, ovaj sistem ima iracionalnu i ezoterijsku podlogu u svjetonazorima koji nisu naučno utemeljeni.

Jedan od dokumenata koji je izdao Waldorf Early Childhood Association, po nazivom Working with Angels, počinje ovim riječima:

In the first three years of life, before the child is so engrossed in material life, it has a close relationship with the angels. At night, while asleep, the children meet their angels[2]
Isti dokument dalje nastavlja: „Self control in the realm of thinking helps us to receive insights from the angels[3] i „Through evolution, we carry stones, plants and animals in us[4].

Cijeli ovaj dokument elaborira postojanje „anđela“ i „arhanđela“ sa kojima djeca neometano komuniciraju, a standardni odgoj i obrazovanje „prekidaju“ ovaj odnos. Waldorfski odgoj nastoji „očuvati“ ovu „vezu“ između onostranih bića – „anđela i arhanđela“ i pitomaca ovog odgojnog sistema. I da li neko želi da mu dijete bude u obrazovnom sistemu koji baštini praroditeljstvo nacizma? Da, lijepo zvuči to povezivanje umjetnosti i kreativnosti s učenjem, ali ispod toga svega kriju se škovace, kako bi rekli u Dalmaciji.

Ipak, najveći problem waldorfskog odgoja predstavlja njegov odnos prema egzaktnim naukama, naročito prema prirodnim naukama i istoriji, ali ne treba zanemariti ni činjenicu da waldorfski odgoj ima kolonijalistički odnos prema svemu onome što ne dolazi od bijelog čovjeka Evrope. Suštinski, pogledi ovog sistema obrazovanja jesu pogledi 19. stoljeća, iz perspektive bijelog evropskog čovjeka.

Kada je 2008. Univerzitet u Stockholmu obustavio svoj program obučavanja waldorfskih pedagoga, tadašnji rektor Univerziteta, Stefan Nordlund, opravdao je ovu odluku upravo time što smatraju kako je predavanje egzaktnih znanosti u školama waldorfskog sistema zastarjelo:

 
“They are worse than woolly; they are downright dangerous.”[5]

Neki od primjera kako u školama koje rade po ovom sistemu postoje veliki problemi u razumijevanju naučnih koncepata, jeste učenje o četiri elementa, koje je tipično alhemijsko i danas prevaziđeno učenje, te da su „kontinenti ostrva koja plutaju po moru“.[6]
Rudolph Steiner je omalovažavao nauku svoga doba (dakle, nauku poslije Newtona i Kopernika) kao sistem spoznaje koji samo „sriče“, a ne može „čitati“. Prema njemu, sva nauka njegovog doba je bila manjkava. Međutim, Steiner je propagirao tzv. „duhovnu nauku“ koja omogućava spoznaju „viših duhovnih stanja i vidova postojanja“. Kako bismo bolje shvatili principe djelovanja waldorfskog sistema odgoja i obrazovanja, potrebno je razumjeti krucijalne tačke Steinerove filozofije. Steiner je svoju antropozofiju, koju je inkorporirao u sve one oblasti kojima se bavio – obrazovanje, poljoprivreda, bankarstvo, medicina, farmacija – smatrao za sistem koji „omogućava duhovno napredovanje kroz karmu i reinkarnaciju, obogaćene ezoterijskim znanjem“ (ezoterijsko znanje je, po Steineru, dostupno samo „odabranima“). Od karme ovisi u koje će tijelo spiritualni entitet (Steiner govori i o astralnim tijelima) biti inkarniran.

Prema Steinerovoj kosmogoniji i antropogoniji, ljudi crne rase su „duhovno djetinjasti“, a Jevreji bi trebali nestati sa lica Zemlje. Dakle, govorimo o sistemu koji je duboko u svojoj srži nazadan, rasistički i ksenofoban i koji je, kao i drugi misiticizmi, bio u korijenu nacizma. Steiner je vidio antropozofiju kao način da se spriječi nestanak bijele evropske rase i spriječi „degeneracija“ bijelaca. Steiner govori o tome kako svijetla kosa znači inteligenciju jer hranljive tvari se ne rasipaju na oči i kosu, nego ostaju u mozgu[7]. Steinerove teze su kompleksne i često kontradiktorne, ali im je zajedničko oslanjanje na mitološko i iracionalno.
Međutim, waldorfske škole se predstavljaju kao nešto moderno, u rangu sa Montessori pedagogijom te se nikada ne spominje povezanost ovog sistema sa antropozofijom, okultizmom i ezoterijom. Vrlo često inspektori koji posjećuju ove škole ne uspiju primijetiti kako antropozofski temelji waldorfskih škola suptilno potkopavaju racionalno razmišljanje utemeljeno na provjerenim činjenicama[8]. Inspektori i savjetnici nisu upoznati sa antropozofskim stajalištima i stoga im je teško identificirati probleme u ustanovama waldorfovskog tipa.

Zbog Steinerovog stava prema naučno-utemeljenoj medicini, antropozofija i waldorfske škole su usko povezane sa anti-vakcinalnim pokretom. U dokumentu National Measles Guide od Health Protection Agency (HPA) obrazovne institucije koje rade po Steinerovom programu su navedene kao visokoriskantne kategorije.

 
 
 

 

 


[1]Niz podataka o rezultatima na testiranjima dostupni su u dokumentu Steiner schools in England: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR645.pdf
[2]Working with Angels, Waldorf Early Childhood Association of North America, 2004., str. 3
[3]Ibid. str. 5
[4]Ibid. str.7
[5]Navedeno sa: http://www.thelocal.se/20080826/13944
[6]Vidjeti u osvrtu na waldorfovski sistem: http://www.montessorianswers.com/my-experiences-with-waldorf.html
[7]Parafrazirano iz Rudolph Steiner, Health and Illness, New York, prema dokumentu http://www.dcscience.net/Staudenmaier_race_doctrine.pdf u kijem se može naći još niz primjera Steinerovih rasističkih shvatanja
Napomena: tekst je nastao 2016. pa je 2024. proširen na objašnjenja antropozofije i biodinamičke privrede usljed konstatnog prisustva ovih praksi u regionu.