Volite li SUV vozila? Imamo jednu lošu vijest, ako vam je imalo stalo do problematike klimatskih promjena.
Kada bi sportski terenski automobili (sportu utility vehicles – SUV) bili država, bili bi peti najveći emiter CO2 na svijetu. Analiza Međunarodne agencije za energetiku (IEA) pokazala je da ova velika vozila čine više od četvrtine povećane potražnje za naftom tokom 2022. i 2023. godine. U tom periodu, globalna potrošnja nafte direktno povezana sa SUV vozilima porasla je za preko 600.000 barela dnevno, uglavnom poništavajući poboljšanja efikasnosti kod drugih tipova putničkih automobila. Ovi podaci su očekivani, ali prije ovoga nisu bili toliko kvantificirani.
SUV-ovi čine oko 48% globalne prodaje automobila. Omiljeni su, jer izgledaju moćno, udobni su, visoko postavljeni. I trend povećanja prodaje kod svih proizvođača raste.
SUV vozila teže 200-300 kg više od prosečnog automobila srednje veličine i obično zauzimaju skoro 0,3 m² više prostora – ispuštajući otprilike 20% više ugljen-dioksida (CO2). Trend ka težim i manje ekonomičnim automobilima povećava potražnju za energijom, uključujući upotrebu nafte i električne energije, kao i potražnju za osnovnim metalima i ključnim mineralima potrebnim za proizvodnju baterija.
Ovdje treba skrenuti pažnju da, iako i hibridni i električni automobili isto podižu potražnju za resursima (govorimo o metalima, kako potrebnim za izradu karoserije, tako i metalima potrebnim za baterije, poput litijuma), SUV i obična vozila isto tako iscrpljuju resurse.
Kako bi odgovorile na neke od ovih izazova, zemlje poput Francuske, Norveške i Irske su ili uspostavile ili istražuju zakonodavne okvire za smanjenje potražnje za SUV vozilima. Veliki gradovi poput Pariza i Liona imaju više cijene parkinga koje su posebno usmjerene na SUV vozila u urbanim područjima, naročito zbog činjenice da zauzimaju više prostora i imaju veće emisije ugljičnog dioksida.
Prelazak sa automobila na fosilna goriva na električna vozila je ključna strategija za postizanje međunarodnih energetskih i klimatskih ciljeva. Međutim, mjere kao što su prilagođavanje veličine baterijskih paketa za električna vozila, prilagođavanje standarda za efikasnost goriva u zavisnosti od veličine automobila i ulaganje u inovativne tehnologije baterija sa poboljšanim performansama i trajnošću, kao i manjim zahtjevima za materijalima, takođe su od suštinskog značaja za održivu budućnost.
Pokušavaju se pronaći efikasne baterije koje koriste metale čija je ekstrakcija manje škodljiva za okoliš, pa se litijumske baterije pokušavaju zamijeniti nekim drugim. Reciklaža i smanjenje potrošnje također imaju veliku ulogu u ovim procesima. Također, bilo bi potrebno raditi i na promjeni stava potrošača o tome kako su ova vozila stvar prestiža, ali to je teško.